Vaak zie ik bij kinderen met leerproblemen dat ze een vaste mindset hebben of dat ze bezig zijn deze te ontwikkelen.

Het probleem is namelijk dat als ze ergens moeite mee hebben op school zij dit zien als iets wat vast staat en waaraan ze niets kunnen veranderen. Het gevolg is dat ze uitdagingen vermijden, omdat ze liever geen fouten maken, want die tonen naar hun idee aan dat ze slecht in iets zijn of nog erger dat ze dom zijn. Bij tegenslagen geven ze snel op, kritiek negeren ze en vaak voelen ze zich bedreigd door kinderen die iets beter kunnen dan zijzelf. Dit alles leidt ertoe, dat deze kinderen vaak onder hun kunnen presteren en een negatief zelfbeeld van zichzelf hebben met weinig zelfvertrouwen.

Kinderen met een groeimindset geloven in hun eigen ontwikkelingsmogelijkheden en zien steeds kansen om beter en sterker te worden. Ze gaan uitdagingen aan, tonen doorzettingsvermogen bij tegenslagen, zien in dat er om iets nieuws te leren hier inspanning voor nodig is. Zij staan open voor kritiek en raken geïnspireerd door de successen van anderen. Dit alles leidt tot een passie voor het leren en hierbij benutten ze hun talenten optimaal.

Het goede nieuws is dat een vaste mindset kan worden omgezet in een groeimindset dit is geen eenvoudig  proces, maar door de juiste randvoorwaarden te creëren en kinderen inzicht te geven in de mindset theorie is het mogelijk een kind een groeimindset aan te leren, waardoor het ontdekt dat het meer kan dan het aanvankelijk dacht.
Share our website